Hogyan működik a multimédia?


Collin, Simon: Így működik a számítógépes multimédia
Az első lépésektől a mindennapi munkáig
(Park Kiadó, Budapest, 1997.)


Milyen multimédia tankönyvre van szükségük a mai tizenéveseknek? Nem tudom. Amikor én ennyi idős voltam, a számítástechnika a Basic nyelvet, a Spectrum és a Commodore 64 gépeket jelentette. Volt is néhány ilyen könyvem. Egy biztos: nyomukba se érnek a Park Kiadó által az 1990-es évek második felében megjelentetett számítástechnikai sorozatának kötetei, s ezek között a minisztériumi segédletlistára vett Így működik a számítógépes multimédia című munkája. Aki ismeri a Dorling Kindersley kiadót, s már látta például néhány bédekkerüket, az tudja, hogy minden kiadványuk gazdagon illusztrált, s telis tele van jobbnál jobb fényképfelvételekkel és grafikákkal. Ilyen ez a könyv is, hiszen a fordítás alapjául a Dorling Kindersley és a Microsoft Press által 1994-ben Londonban megjelentetett WYSIWIG GUIDE - The Way Multimedia Works szolgált.

A szerző, Simon Collins újságíró, több számítástechnikai magazin munkatársa. Eddigi pályafutása során több mint egy tucat számítógépes könyvet írt. A fordító Schlosser Tamás munkája sem elhanyagolható, ha figyelembe vesszük, hogy fiataloknak kellett gyakran teljesen új fogalmakról könnyen érthető magyarázatot adnia, ami szerintem maradéktalanul sikerült. A multimédia világában tett első látogatásunkhoz mellénk szegődik Merlin, a varázsló, aki a kiadó egyes tankönyveiben visszatérő alak - egy egész sorozat kezd köré szerveződni. Kísérőnk jelszava ALMÁZKA, "amit látsz, azt kapod", vagyis a folyamatos tájékozódást segíti a számítógéppel kísért tanulásban.

Mi az a multimédia? Ezt minden tinédzser olvasó megtudhatja az első, Bemutatkozik a multimédia című fejezetből, amely a következő témákkal foglalkozik: Mit jelent a multimédia? Milyen egy multimédia-PC? Ízelítő a multimédiából. A rendszerszoftverről. A gazdag képanyag között rejlő rövid, néhány mondatos magyarázatok bőven elegendőnek tűnnek, hiszen nonverbális információk özöne zúdul ránk. Pontosan látjuk például, hogyan is néz ki belülről a számítógép, s ugyancsak elénk tárul néhány apróbb multimédiás trükk eredménye.

A második fejezet tűnik az első nagyobb falatnak. De átlapozva az itt következő oldalakat, rá kell döbbennünk, hogy a jól sikerült ábrák segítségével egy minimális műszaki érzékkel rendelkező általános iskolás is képes eligazodni a kábelrengetegben. A hangkártyákról szóló rész a hallással, a hanghullámok terjedésével indít, és eljut egészen a különböző mikrofonokig, hangszórókig, miközben elmagyarázza a hangkártyák telepítését is. A CD-ROM-mal hasonló a helyzet: kapunk egy nagy adag háttérismeretet, a monitorokat taglalva például a képpontról, a színekről.

A Windows és a multimédia című fejezet elsősorban a különböző programok használatához, működtetéséhez ad gyakorlati tanácsokat.

Nem halogathatom tovább, hogy a könyv egyik hibájáról szóljak. Egyeseknek már nyilván az eredeti kiadás leírásánál feltűnt, hogy a nagyszerű Dorling Kindersley társkiadója a Microsoft Press. Ez lehet persze előnye és hátránya is egy PC-s könyvnek, de ennek egyenes következménye, hogy a szoftverek közül csak Microsoft által preferáltak említettnek meg a könyvben. Mivel az angol nyelvű kiadás 1994-ben keletkezett, a Windows 3.1-ről esik benne a legtöbb szó, pedig azóta már ismerjük a legalább annyi, ha nem több hibával rendelkező 95-ös és 98-as Windowst is. A Windows 2000 térhódításának talán már komoly gátja lesz a Linux terjedése, de mindenesetre a Microsoft egyben vagy feldarabolva még sokáig meghatározza majd, hogy milyen szoftverekhez juthatnak a felhasználók. (Ennél már csak az tekinthető problémásabbnak, hogy a minisztériumi jegyzék a segédletek között a középiskolás korosztálynak ajánlja...)

Most már nyilvánvaló, hogy eleget tudunk a multimédiáról, s nem tétlenkedhetünk tovább, Kalandra fel! - hív a következő rész, amely a MIDI világáról, Képzeld el címmel képformátumokról, színekről, fájl formátumokról, szkennelt képekről, retusálásról szól. Majd rátér a képrögzítésre, szó esik a PAL és az NTSC rendszerekről, a mozgóképről, jelekről, átvitelről, szoftverhasználatról, videóvágásról és tömörítésről. Majd következik egy kis animáció, mozgástörvényekkel, fázisrajzolással. A könnyű eligazodást és megértést továbbra is képek és rajzok segítik.

Végezetül Mindent bele... címmel bemutató készítő szoftverekről tanulhatnak a fiatalok. A Függelék szoftver kirakata megemlíti többek közt az Adobe Illustratort, a CorelDrawt, Sound Impressiont, az MCS Stereot, a Tempra Showt, s más oktató és szórakoztató programokat. A hátralévő oldalakon olvashatunk a szerzői jogokról, a könyv végén található egy kislexikon és egy tárgymutató is; mindkettő hozzájárul ahhoz, hogy a diákok kézikönyvként is használhassák ezt a rendkívül igényes kiadványt.

Mindenképpen szerencsésnek tarthatjuk azokat, akik már az általános iskolában ilyen, ma még kurrensnek számító ismereteket sajátíthatnak el. Nem lehetnek annyira sokan, hogy elegen legyenek. A Park Kiadó és a Kossuth Nyomda mindenesetre mindent megtettek azért, hogy egy jó minőségű és színvonalú könyv segítse a tájékozódást a multimédia világában. Hogy a 128 oldalas könyv drága-e 2900 forintért? - Nehéz eldönteni. Egy számítógép árának csak töredéke, de ahhoz képest, hogy egy átlagos képességű, érdeklődő, 12-13 éves gyerek két, de maximum három nap alatt végigolvassa, bizony borsos az ára. Az is fontos kérdés, hogy készül-e a folytatás, hiszen az eredeti mű megírása óta eltelt öt év nagyon sok változást hozott ezen a területen is.

Weinbrenner Gábor
PPKE BTK